Kun olet tehnyt ennakkojärjestelyt työmatkaa varten ja lähdet matkalle, on kuitenkin hyvä olla valppaana matkan eri vaiheissa.

MATKALLA

Huomioi seuraavat asiat matkan aikana:

  • Huolehdi matkatavaroistasi lentokentällä/hotellissa/kulkuvälineissä
  • Mieti miten/ missä työskentelet matkan aikana (huomioi tietoturvallisuus)
  • Ole huolellinen maksuvälineiden käsittelyssä/säilytyksessä
  • Ole huolellinen tietovälineiden käsittelyssä/säilytyksessä
  • Varmista ennakkoon sovitut tapaamiset matkalla
  • Huomioi mahdolliset matkatoimiston lähettämät turvaviestit ja noudata ohjeita
  • Useilla matkatoimistoilla käytössä 24/7 päivystysnumero, tallenne se puhelimeesi

Mitä jos;

  • Sairastut matkalla
    • pyydä apua hotellista
    • pyydä apua kohteen ”isänniltä”
    • mene ensiapuun/sairaalaan
    • ilmoita esimiehelle/omaisille
  • Joudut rikoksen kohteeksi – selvitä ennakolta kohdemaan viranomaiskäytännöt
    • ilmoita myös esimiehelle/omaisille
    • tee raportti matkan jälkeen esimiehelle/matkatoimistolle
  • Jos olet joutunut hätään sairauden, tapaturman vuoksi tai rikoksen uhriksi. Ulkoministeriön nettikonsuli neuvoo facebookissa: https://www.facebook.com/Nettikonsuli/

Kriisitilanteet

Mahdollisissa kriisitilanteissa, kuten suuronnettomuuksissa tai luonnonmullistuksissa, tulee ensisijaisesti seurata ja noudattaa kohdemaan viranomaisten ohjeita. Seuraa kriisitilanteissa paikallisen Suomen edustuston verkkosivuja. Suomen edustustot ohjaavat ja neuvovat myös esim. sairaus- ja onnettomuustapauksissa tai jos joudut rikoksen kohteeksi. Mikäli maassa ei ole Suomen edustustoa, käänny toisen Pohjoismaan tai toisen EU-maan lähetystön puoleen.

Vinkki

Tallenna lähiomaisesi tiedot mahdollisia kriisitilanteita varten matkapuhelimeesi ja lompakkoosi ICE (In Case of Emergency) –merkinnällä. Tallenna matkapuhelimeesi myös tärkeät puhelinnumerot, lähimmän Suomen edustuston ja vakuutusyhtiösi yhteystiedot sekä numero, johon voit ilmoittaa luottokortin katoamisesta.

MATKAN JÄLKEEN

Tee tarvittaessa matkakertomus matkan jälkeen esimiehellesi. Erityisesti jos matkan aikana tai matkakohteessa tapahtuu jotain erityistä raportoitavaa (sairastuminen, rikostapahtuma, poikkeavat sääolot, yms.).

Kirjoittaja

Pentti Härkönen CTurva

Pentti Härkönen, CTurvan Turvallisuusasiantuntija

CTurva tarjoaa palveluita yrityksen turvallisuustoiminnan kehittämiseen. Tämä osaltaan kehittää yrityksen turvallisuuskulttuuria. Tutustu CTurvan tarjoamiin yritysturvallisuuspalveluihin!